Závěrečné slovo poroty XXVII. ročníku festivalu českého profesionálního loutkového divadla Skupova Plzeň

Vážené dámy a pánové,

je obecným zvykem – nevím, zda dobrým či špatným - aby na závěr festivalu zaznělo závěrečné slovo poroty. Je také obecným zvykem – nevím, zda dobrým či špatným – aby toto slovo přednesl předseda poroty. Ale ještě se nestalo obecným zvykem – což je myslím dobré  – abych tím předsedou byl pokaždé já.

Jménem poroty XXVII. ročníku festivalu českého profesionálního loutkového divadla mohu konstatovat bych rád nyní přednesl několik poznámek na okraj festivalového dění. Poznámek, které – ačkoliv jsem mj. divadelním kritikem – budou až nekriticky pochvalné.

Letošní ročník Skupovy Plzně se odehrál ve znamení otevřenosti:

  1. Loutkářům se mnohem více, než v dřívějších letech, podařilo vstoupit zpět do města, překročili viadukt (v doslovném i přeneseném slova smyslu) a představili se kromě Divadla Alfa i v dalších různých městských prostorách. Díky tomu přitáhla festivalová představení i širší okruh publika. Nemluvě o doprovodných programech – tj. dvou výstavách, sympoziu věnovaném Josefu Skupovi či koncertu skupiny Fekete Seretlek, které jsou standardní součástí podobných akcí.
  2. Loutkářům přišla letos na pomoc divadelní alternativa – díky tomu se program festivalu výrazně rozšířil a uvolnil i pro skupiny a projekty, které by jinak nedostaly šanci být v takové míře konfrontovány s tak různorodým publikem. Hledání nových cest, postupů či technologií - byť někdy za cenu prošlapávání cimrmanovských slepých uliček - bylo ostatně příznačné pro většinu uvedených inscenací.
  3. Hned v několika inscenacích se pracovalo s kombinací loutkového a současného pohybového divadla, kde se tělo herce stává důležitým vyjadřovacím prostředkem.
  4. Otevřenost se projevila i v hudbě, která byla výraznou složkou mnoha inscenací. Ve většině případů však nešlo o pouhé písničky použité pro zpestření, ale o hudbu, která funguje jako výrazný dramatický element.
  5. Díky tomu, co bylo uvedeno ve dvou bodech přecházejících, mohl nabídnout program letošní Skupovy Plzně široké spektrum inscenací. 
  6. Festival se zároveň výrazněji než v minulých letech otevřel nastupující divadelní generaci. Porota ocenila rovněž fakt, že pozoruhodné studentské projekty dostaly šanci zúčastnit se festivalové soutěže. A neposlední řadě nás potěšil fakt, že studentský živel výrazně přispěl k oživení společenského dění na festivalu.
  7. Za další výrazné plus považujeme, že se organizátorům podařilo letošní Skupovu Plzeň otevřít i jako místo živého divadelního setkávání.
  8. Festival se také mnohem více otevřel zahraničním účastníkům. Jednak jde o ředitele divadelních festivalů, kteří de facto tvoří neformální stínovou porotu. Své ocenění udělují ovšem nepřímo - výběrem českých inscenací na své festivaly. A zároveň svým případným zájmem či nezájmem poskytují českým divadelníkům tolik potřebnou konfrontaci se světem
  9. Za další výrazné plus pokládáme rozšíření počtu účinkujících zahraničních souborů.

 

Závěrem připojím dvě kritičtější poznámky:

  1. Jakkoliv je přítomnost alternativních výbojů na Skupově Plzni z hlediska divadelního vývoje logická, není rozhodně samospasitelná. Zkrátka, špatné a nudné divadlo můžeme udělat stejně tak dobře bez loutek jako s hejnem marionet.
  2. A stalo se už obecným zvykem – řekl bych pohříchu špatným – že některá divadla prakticky rezignovala na dramaturgickou přípravu inscenací. S touhle připomínkou vystupují předsedové a předsedkyně poroty kam až má festivalová paměť sahá. A obávám se, že si slogan „absence dramaturgie“  budou poroty předávat coby jakési magické poselství i v příštích desetiletích a stoletích.

 

Po teatrologickém rozboru bych rád řekl ještě pár upřímných a vřelých slov, která by byla tak nějak blízká srdíčkům naší loutkářské rodinky. Tu naši letošní Skupovu Plzeň považujeme za světélko na konci tunelu v dnešním bezvýchodném světě zahlceném nevkusem, byznysem a násilím. Byť některým představením tak trošku spadl řemen, podařilo se jim odvážně nastavit zrcadlo přetvářce a strhávat masky nešvarům. Viděli jsme inscenace, která šla se svým poselstvím přes rampu, a z kterých na nás dýchlo nefalšované lidské teplo. Inscenace, kde ten náš loutkářský kumšt opět rozzářil dětská očka a zahřál dušičky všech lidiček.

 


Festival se uskuteční za finanční podpory Ministerstva kultury ČR.